May 15, 2009

می خواهم فرهنگ خیالی گیاهان بیابانی را بنویسم. فرهنگ خیالی گیاهان واقعی: به هر گیاه نامی بدهم و درباره ی خواص دارویی و غذایی و گیاه شناختی آن خیال پردازی کنم اگرچه چنین فرهنگی وقتی عمیق تر و پربارتر خواهد بود که من حداقل به زبان های محلی بیابان های ایران، لغت شناسی و تاریخ تطور زبان فارسی، و دانسته هایی از این دست، و نیز به خلاقیتی بی قید و بند مجهز باشم که نیستم

3 Comments:

At 6:30 PM, Anonymous herala said...

یکی از گیاهان را من خیال پردازی کنم؟
می دانید که سالهاست از رشته عزیزم خداحافظی کرده ام اما شاید بتوانم کمی خیالبافی کنم.
نام گونه:khaarus officinalis
خانواده:khaaracea
نام محلی:خارکشتک جنگلی علت نامگذاری این گیاه به خارکشتک جنگلی این است که این گیاه کوچک همواره به صورت انبوه و بسیار نزدیک به هم می روید.
شکل ظاهری: ارتفاع 15 میلیمتر ، رنگ سبز تیره با پوشش کرکی سفید به صورتی که در حالت طبیعی در نسیم به صورت موجی براق که سایه روشن های سبز تیره دارد دیده می شود
گل:پنج گلبرگی هتروفیل (گلبرگهای متفاوت از لحاظ اندازه) با رنگ های متنوع (سفید، صورتی، قرمز آتشین، آبی فیروزه ای، بنفش)
تعداد پرچمها: 5+1
کلاله کرک دار بی کلاه
بوم شناسی: در کلیه مناطق کویری در سراسر جهان رشد می کند
این گیاه بسیار به آب و هوا نیاز مند است اما به راحتی خود را با بوم های جدید سازگار می کند. به طوری که در هر شرایطی می تواند بدن لاغر و مینیاتوری خود را از خاک بیرون بکشد، تولید مثل کند و بمیرد.
خاصیت دارویی: خاروس افیسینالیس به صورت جوشانده درمان کننده زخمهای معده ، اثنی عشر است و استفاده از پودر آن در مربا، غذاها و ترشیجات باعث قوت قوه ی دماغ می شود.
استفاده از پرچمهای این گل به صورت جوشانده برای خونریزی های شدید معده توصیه شده است.
ویژگی: در میان انبوه خارکشتک جنگلی نوعی حشره زندگی می کند که خصوصیت ویژه ای دارد نام محلی این حشره خارکشتک عروس است که اطلاعات لازم را از فرهنگ حشره های بیابانی به قلم مولف به دست آورید.
برای یافتن بهتر این حشره نام لاتین آن را در این جا می آورم:
khaarusadisha insectus

 
At 12:02 AM, Blogger cooob said...

یک سوال غیر حرفه ای: تا کجا خیال تا کجا واقعی ست؟ آرش

 
At 4:05 AM, Anonymous hrala said...

یادداشتی که من گذاشتم هیچ چیزش واقعی نبود غیر از پسوند اسم گونه و جنس. البته می دانم خیلی خیالپردازانه نبود چون خیلی سریع نوشتم شاید بخاطر اینکه یکدفعه ذوق زده شده بودم از اینکه چه آدمهای باحالی پیدا می شوند که در این گیر و دار مسخره دنیا دارن برای خودشون یک دنیای دیگه می سازن. اینطوری انگار به دنیا می گن ...ت. یک شهر خیالی با بیابانهای خیالی اطرافش و گیاهان و حشره های خیالی اش و از همه مهمتر آدمهای واقعی اش که در آرامش خیال می لمند و در طرح نویی که در انداخته اند زندگی می کنند.
معنی واقعی آنچه خیام می خواست: خوش باش دمی که زندگانی این است

 

Post a Comment

<< Home