July 15, 2010

حضرت آقای «دکتر محمد نقی‌زاده»، در مقاله‌ی «تاملی در زیبایی سیمای میدان نقش‌جهان» (والبته منظور حضرت‌شان از «سیما» همان منظر باشد)، پس از آن‌که سیر تا پیاز میدان را یک‌سره به برداشتی دینی، آن هم منحصرا از نوع شیعیِ آن تقلیل داده‌اند، چون به کاخِ عالی‌قاپو رسیده‌اند مرقوم می‌فرمایند: «استقرار عالی‌قاپو در غرب میدان را می‌توان دلیلی بر تاکید زیرکانه‌ی طرّاح میدان برای نمایش افول قدرت مادّی و دنیایی (و غروب آن) دانست». برداشت دینیِ این آقای دکترِ شهرسازی و گویا استاد دانشگاه آزاد، حتا ریتم جرز و دهانه‌ی بدنه‌ی میدان را هم چنین تفسیر می‌کند: «قابِ بازشو [!] مغازه‌ها و ایوان فراز آن‌ها که ده‌ها بار تکرار می‌شده‌اند [می‌شده‌اند یا می‌شوند؟!]، جلوه و یادآوری از «ذکر» بوده‌اند. «ذکر» (یا تکرار عبارات یا کلماتی مقدّس) اگرچه شاید با تفکر مادّی‌گرایان خسته‌کننده جلوه کند [؟!]، اما در تفکّر متألّهین، اذکار با همه‌ی معانی معنوی و باطنی خویش، واجد ارزش و زیبا هستند.» بعد هم در پاورقیِ این مقاله‌ی «تخصصی»، تعداد «تسبیحات حضرت فاطمه» را آورده‌اند و یاد‌آور شده‌اند که «ختم آن، در مواضع متعدّدی از جمله پس از نمازها و به هنگام خواب توصیه شده است.» این مقاله در «ماهنامه‌ی فنی-تخصصی»ِ دانش نما منتشر شده که این شماره‌اش یکی از ضعیف‌ترین شماره‌های این مجله است، از طرح جلد تا ویرایش و محتوا. بیش از 80درصد مطالب مجله قبلا در مجلات دیگر و حتا در شماره‌های دیگر همین مجله منتشر شده که از آن‌جمله است متن سخن‌رانی «محقق و اندیشمند فرزانه» (!)، دکتر الهی قمشه‌ای و «متن کامل سخن‌رانی آقای دکتر حداد عادل»

4 Comments:

At 8:45 PM, Blogger سوراخ ناف said...

ba ejazat bardaasht mikonam.ba zekre manba.

 
At 10:28 PM, Anonymous Nilak said...

اصلا جای تعجب نیست، در مملکت اسلامی مجله نما هم میتونه هر چیزی چاپ کنه.
چند روز پیش در خیابان توحید روی دیوار آگهی بود بااین مضمون
ازدواج سنت پیغمبر.پیدا کردن همسر مناسب شما توسط حاج خانم....
منتظر همین اگهی در ماهنامه نما هم باشید.

 
At 2:08 PM, Anonymous Anonymous said...

http://www.khabaronline.ir/news-75792.aspx

 
At 8:49 AM, Anonymous Anonymous said...

1- ويژه نامه سيما و منظر شهري ظرف كمتر از دو ماه و براي توزيع در مراسم افتتاحيه همايش ارتقاي سيما و منظر شهري اصفهان (در مورخ 1 و 2 تيرماه سال جاري) آماده گرديد.
2- با توجه به ضيق وقت ‌، فرصتي براي توليد مقاله وجود نداشت و لذا مقالات عمدتاً از ساير منابع جمع‏آوري و در كنار هم قرار گرفت تا خواننده را ـ صرفاً ـ بتواند با موضوعات مرتبط با سيماو منظرشهري آشنا نمايد. به اين موضوع در مقدمه مجله اشاره شده است.
3- ديدگاه هاي شما در رابطه با مقاله آقاي دكتر نقي زاده براي ايشان ارسال شد تا شخصاً به انتقادات شما پاسخ دهند. تنها مي توانم بگويم قضاوت هر يك از ما درخصوص هر موضوعي بستگي تام به پايگاه نظري و اعتقادي ما دارد. از نظر من هر ديدگاهي بسته به آن كه از چه جايگاه اعتقادي مطرح شده مي تواند محترم باشد.
4- طرح روي جلد مجله توسط يكي از گرافيست هاي مطرح و خوش ذوق و صاحب فكر و انديشه تهيه شده است.
5- همين قدر كه ماهنامه دانش نما "ديده" مي شود جاي تشكر دارد. از نظر دست اندركاران ماهنامه دانش نما، مجله دانش نما تا دستيابي به جايگاه مطلوب فاصله زيادي است كه اميد دارم با كمك و همكاري همه اين فاصله هر چه زودتر طي شود.

 

Post a Comment

<< Home